Regionale en internationale samenwerking

D66 kijkt over grenzen heen, zeker als het gaat om ondernemerschap, innovatie en werkgelegenheid. Economische activiteit overschrijdt gemeentegrenzen: veel mensen werken in een andere gemeente en soms zelfs over de grens. Voor faciliteiten zoals een goede infrastructuur moeten we samenwerken met andere gemeenten en de provincie.

De Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen is de belangrijkste buitenlandse handels- en zakenpartner van de Arnhemse en regionale economie. D66 wil dat de gemeente meer aandacht besteedt aan de relatie met onze directe buren. Dit kan onder andere door een sterkere positie in te nemen in bestaande structuren zoals de Euregio Rijn-Waal, de Economic Board en het versterken van de band met het Duits-Nederlandse ondernemersinitiatief Euregionaal Economisch netwerk.

D66 wil een regionale visie ontwikkelen voor de detailhandel. Op die manier kan iedere gemeente zich richten op kansen, in plaats van elkaar wegconcurreren. D66 wil dat de Economic Board Arnhem-Nijmegen een accountmanager aanstelt die nieuwe bedrijven naar de regio haalt. D66 wil dat gemeenten in de regio samenwerken om arbeidsmarkt en onderwijs op elkaar te laten aansluiten.

Laatst gewijzigd op 19 augustus 2020