Bloeiende binnenstad

De binnenstad levert veel werkgelegenheid en inkomsten voor onze stad op. De veranderingen in het winkellandschap gaan momenteel razendsnel. Ons winkelhart staat onder druk. Niet alleen als gevolg van de crisis, maar ook door de groei van het internetwinkelen en door de veranderende wensen bij de consument. Alles moet op alles gezet worden om onze binnenstad aantrekkelijk te houden voor inwoners en bezoekers. Daaraan kunnen culturele instanties een belangrijke bijdrage leveren. D66 is altijd voorstander geweest van het zo veel mogelijk vrijgeven van de koopzondagen.

Er moet meer focus komen in het vestigingsbeleid, waarbij versterking van de bestaande kernwinkelgebieden prioriteit heeft. Het kernwinkelgebied van Arnhem-Zuid (Kronenburg) en de binnenstad moeten geen concurrenten van elkaar worden. D66 kijkt kritisch naar de vestiging van zogenaamde ‘weide-winkels’ en wil deze alleen toestaan als zij een aanvulling zijn op de bestaande kernwinkelgebieden.

Ook het uitgaansleven is een belangrijke bron van werk voor onze stad. Met de vrije sluitingstijden hebben de horecaondernemers meer ruimte gekregen om te ondernemen. Wat D66 betreft zijn de horeca- pen. ondernemers verder zelf aan zet om de Korenmarkt en andere uitgaansgebieden aantrekkelijker te maken voor een breed publiek.