Mondelinge vragen beleidsregels woningsplitsing

In het Spijkerkwartier worden opnieuw twee woonhuizen gesplitst in maar liefst 18 kleine woningen. Ondanks de uitgangspunten die eerder hiervoor in overleg met de buurt in de Beleidsregels Woningsplitsing zijn opgesteld. Nu blijkt dat panden met een gemengde bestemming (kantoor/wonen) onder deze regels uit kunnen komen. D66 raadslid Mattijs Loor wilde daarom maandag 29 september van wethouder Mink weten hoe het College staat tegenover deze ongewenste splitsing en wat gedaan zou kunnen worden om dit alsnog tegen te gaan.

Het bleek een technische lastige materie. Na overleg met een deskundige ambtenaar zei wethouder Mink toe te komen met een nadere definitie van wanneer volgens de regels nu wel en niet sprake is van woonruimte, en dus van ongewenste woningsplitsing.

Raadslid Mattijs Loor: “Het is voor de leefbaarheid van deze wijk belangrijk dat de regels die er zijn gehandhaafd worden. Daarnaast hebben de buurtbewoners behoefte aan zekerheid over wat wel en niet mag. We wachten de brief van het College dan ook met belangstelling af.”

Gepubliceerd op 29-09-2014 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018