Op naar de gemeenteraadsverkiezingen 2022

D66 op pad

Bij de Tweede Kamerverkiezingen werd D66 de grootste partij in Arnhem. Op 16 maart 2022 kiest Arnhem een nieuwe gemeenteraad. D66 gaat opnieuw voor de winst!

De voorbereidingen zijn in volle gang. Hoe de campagne gaat verlopen is door corona nu nog onduidelijk, maar iedereen die zijn of haar steentje daaraan wil bijdragen is van harte welkom! Meld je aan als vrijwilliger via MijnD66.nl

De kandidatenlijst

De volgende stap naar de gemeenteraadsverkiezingen is het opstellen van een kandidatenlijst. De lijsttrekker is reeds bekend, nu de rest van de lijst nog. Op vrijdag 1 oktober sloot de kandidaatstellingsperiode. Velen hebben zich gekandideerd en de lijstadviescommissie werkt nu aan een advies lijstvolgorde. In deze lijstadviescommissie zitten drie leden, waaronder Fleur van der Schalk, oud-D66 fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Gelderland, de voorzitter van D66 Arnhem, Gido ten Dolle en de lijsttrekker, Mattijs Loor. De leden bepalen bij D66 hoe de verkiezing verloopt. Ook de volgorde van de kandidatenlijst wordt bepaald door de leden van D66 Arnhem. De interne stemming vindt plaats in november. De uitslag wordt bekend gemaakt op 30 november.

Het verkiezingsprogramma

Met gepaste trots presenteren wij het concept-verkiezingsprogramma ‘Bouwen aan een mooier Arnhem’. Het is de basis waarop D66 de komende jaren verder bouwt aan een nog mooier Arnhem. We hopen dat het programma heel veel Arnhemmers aanspreekt bij de verkiezingen in maart 2022.

Voor een groot deel zijn de standpunten een vertaling van de wensen van de burgers. De verkiezingsprogrammacommissie (VPC) onder leiding van Yvonne van Hamersveld heeft veel informatie, standpunten en visies opgehaald bij onze leden en stakeholders uit de stad. Het daaruit zorgvuldig afgewogen resultaat is in nauwe samenwerking met VPC, het bestuur en de fractie gegoten in een herkenbare en aansprekende vorm.

De komende weken is het aan jullie, de leden, om het resultaat te wegen. als je wilt, kun je wijzigingen voorstellen (amendementen). Om hierbij te helpen organiseren we op 27 september een informatieavond. In de afdelingsvergadering op 25 oktober bespreken we het conceptprogramma en alle amendementen. Die avond stemmen we ook over het conceptprogramma en alle verbetervoorstellen, waarna we een ijzersterk definitief verkiezingsprogramma hebben voor alle Arnhemmers.

Overzicht planning

Commissies

Verkiezingscommissie (VC)
Instellingsbesluit VC [vastgesteld 14-12-2020]