woensdag 18 augustus 2021

Wie wordt de eerste kinderburgemeester van Arnhem?

Is de politiek iets voor volwassenen? Of mogen kinderen meepraten in de Arnhemse politiek? D66 vindt het belangrijk dat kinderen meedenken over veranderingen op straat of op school. Veel kinderen weten niet precies waar ze met hun vragen terecht kunnen. En er zijn vast kinderen die later burgemeester willen worden. Zij hoeven niet langer te wachten, want Arnhem krijgt een kinderburgemeester.

Kinderen mogen meedenken
In het begin van komend schooljaar kiest de gemeenteraad de eerste kinderburgemeester van Arnhem. De fractie van D66 vindt burgerparticipatie belangrijk. Zo’n 30 andere Nederlandse gemeenten hebben al een kinderburgemeester. Wij vinden dat kinderen veel meer mogen meedenken over beslissingen die over kinderen gaan. Kinderen kunnen namelijk enorm goede oplossingen bedenken waar volwassenen soms helemaal niet bij stilstaan. Door het benoemen van een kinderburgemeester hoopt D66 een brug te slaan tussen de politiek en de kinderen in Arnhem. Wij zetten ons al jaren in voor actieve betrokkenheid van burgers. Daar horen de kinderen van Arnhem ook bij. Als we dit niet doen wordt de stem van kinderen nooit gehoord.

De kinderburgemeester gaat de kinderlintjes uitreiken op 26 april aan alle kinderen die iets hebben betekend voor de stad. De kinderburgemeester krijgt ook een eigen vragenuur. We hopen dat kinderen naar de kinderburgemeester stappen als ze een vraag of een idee hebben.

Brug slaan
Dit betekent dus dat we een tweede burgemeester krijgen vanaf schooljaar 2022-2023. De kinderburgemeester wordt democratisch gekozen en zal een brug slaan tussen de politiek en de Arnhemse kinderen. Hij of zij zal ook inspraak hebben bij inhoudelijke onderwerpen die voor kinderen belangrijk zijn. Iedereen onder de achttien jaar kan zich kandidaat stellen en wordt misschien wel de allereerste kinderburgemeester van Arnhem!