woensdag 9 juni 2021

Wanneer gaat het college werken aan de regenboogdoelen op middelbare scholen?

Vorig jaar al heeft de raad de D66-motie  ‘met de regenboogdoelgroep samenwerken aan regenboogdoelen’ aangenomen. Het college werd opgeroepen contact te zoeken met onder anderen het Gender & Sexuality Alliance (GSA) netwerk en  middelbare scholen om samen  te werken aan de regenboogdoelen: een betere positie voor LHBTI+ leerlingen op middelbare scholen in Arnhem. In het eerste kwartaal van dit jaar zou het college de eerste concrete afspraken maken. Raadslid Patrick van Iperen van D66 wees het college erop dat dit nog niet is gebeurd. ‘Moet ik hiervoor de motie opnieuw indienen?’ vroeg hij zich hardop af.

GSA-netwerken worden opgericht door middelbare scholieren zelf. D66 en mede-indieners PvdA en Partij voor de Dieren willen scholen die nog niet zo’n netwerk hebben actief stimuleren om het op te richten. Beleid dat samen met de doelgroep is gemaakt werkt namelijk het best. De leerlingen van het netwerk organiseren op hun school activiteiten rond seksuele diversiteit. LHBTI+ leerlingen voelen zich meer thuis op school en veiliger als er een GSA-netwerk actief is. Ook is er minder verzuim onder deze leerlingen. Op verschillende scholen is een GSA-netwerk actief.

D66 vindt dat elke school een GSA-netwerk (of een vergelijkbaar initiatief) zou moeten hebben. Ook zou het netwerk een belangrijke samenwerkingspartner moeten zijn voor de gemeente in de regenboogaanpak. Juni is internationaal PrideMonth, een mooi moment volgens D66 om deze motie uit te voeren. Het college heeft in de raadsvergadering van 2 juni toegezegd de motie uit te voeren met InDifferent, een Arnhemse organisatie die zich inzet voor inclusie, diversiteit en respect op middelbare scholen in Arnhem. Wethouder Louwers liet weten dat de uitvoering even heeft stilgelegen toen de scholen dicht waren vanwege corona. Ze laat nog weten wanneer de motie zal zijn uitgevoerd.