woensdag 16 juni 2021

Nieuwbouw op de Whemedreef

Op de Whemedreef in Malburgen worden nieuwe woningen gebouwd. Daarvoor werd door de gemeenteraad een voorstel aangenomen. D66 heeft tegengestemd, omdat het geen goed plan was. Met dit plan komen er namelijk minder woningen dan oorspronkelijk de bedoeling was. En die woningen worden ook nog eens in het groen gebouwd.

Woningnood

De woningnood in Nederland en in onze stad is enorm groot. Mensen maken nu nauwelijks kans op een huis. Dat moet veranderen. We moeten zoveel mogelijk woningen bouwen. Daarbij moet er zoveel mogelijk groen worden behouden. Dat kan ook goed, omdat er uit onderzoek blijkt dat er vooral behoefte is aan appartementen. En als je bouwt in de hoogte, bouw je niet in het groen.

Beter plan?

Daarom heeft D66 samen met andere raadsfracties een motie ingediend op de bestemmingsplanswijziging. Het aantal woningen in het nieuwe bouwplan is volgens ons namelijk te laag: 60 woningen in totaal. Terwijl er ruimte is voor 120 woningen. Dat kan als er appartementengebouwen worden gebouwd, en is betaalbaar als de projectontwikkelaar voor een goedkopere parkeeroplossing kiest.

Uitzicht en groen

Bewoners in de buurt kwamen in opstand. Ze waren bang voor nog meer grote sociale huurflats, die hun uitzicht belemmeren. Logisch, dat wil D66 ook niet. Wat ons betreft komt er niet nog meer sociale huur in de wijk, maar komen er juist koopwoningen voor het middensegment. Helaas denkt een meerderheid van de raad daar anders over. Onze motie vroeg om appartementengebouwen waarbij de bewoners goed tussen de nieuwe woningen door kunnen kijken naar het water. Geen bestrating voor parkeerplaatsen, maar behoud van het groen.

Burgerparticipatie

De participatie van buurtbewoners is in dit plan niet goed gegaan. De buurt is verdeeld. Daarom wilde D66 dat de gemeente en de projectontwikkelaar opnieuw om de tafel zouden gaan met de buurt. Zodat alle mensen die dat willen, inhoudelijk mee zouden kunnen denken. Helaas is onze motie met 1 stem verschil net niet aangenomen.