dinsdag 2 maart 2021

Zorgen om zwemveiligheid kinderen

Badmeesters en juffen maken zich ernstige zorgen over de langdurige sluiting van de zwembaden in heel Nederland. In sommige delen van Nederland lopen de wachttijden voor zwemles op tot een jaar. Ze vrezen dat deze achterstand tot meer verdrinkingen leidt deze zomer. Ook kinderen die kunnen zwemmen lopen een achterstand op. D66 deelt deze zorgen en wil daarom dat de zwemlessen worden ingehaald zodra de zwembaden weer open zijn.

Ook in Arnhem wachten veel kinderen op hun eerste zwemles: voor Zwembad Valkenhuizen is de wachttijd drie maanden, voor De Grote Koppel vier maanden. Bij het Sportbedrijf staan momenteel meer dan 250 kinderen op de wachtlijst. Zolang kinderen geen zwemles of schoolzwemmen krijgen, lopen de wachtlijsten en zwemachterstanden op.

Waterrijk land
Ook D66 maakt zich zorgen over de zwemvaardigheid van kinderen. Vooral omdat voor de lockdown al veel kinderen op een wachtlijst stonden. Nederland is waterrijk; iedereen moet goed kunnen zwemmen. Daarom stelt D66 schriftelijke vragen over welke wachttijd het college van B&W acceptabel vindt in Arnhem. Ze wil weten of het college de ernst van de situatie inziet en moeite wil doen om de zwemlessen te hervatten zodra de zwembaden weer open zijn.

D66 vindt het essentieel dat kinderen voor de zomer hun achterstand hebben ingehaald. Zwemonderwijs is immers ook onderwijs. De fractie wil weten of het college het aantal zwemlessen wil uitbreiden, bijvoorbeeld in de schoolvakanties. Daarvoor moet het sportbedrijf nu meer zwemdocenten aannemen en ruimte maken voor extra lessen. Kinderen die vlak voor corona moesten afzwemmen, moeten dat kunnen doen zodra de zwembaden weer opengaan, wat D66 betreft. Het college mag creatieve oplossingen bedenken: elders kunnen kinderen buiten afzwemmen, bijvoorbeeld in zwemcontainers.