vrijdag 26 maart 2021

Activist voor de Jansbeek Folkert Rotshuizen overleden

Folkert Rotshuizen ijverde jarenlang voor het zichtbaar maken van de historische Jansbeek. De beek was stukje bij beetje onder de bestrating van het Arnhemse centrum verdwenen en diende alleen nog om de Lauwersgracht achter het Stadstheater fris te houden. En dat terwijl de beek belangrijk is voor het ontstaan van de stad: de eerste bewoners van Arnhem kwamen aan de oevers wonen.

Het lukte Rotshuizen in 2017. Hij mocht op het Kerkplein de eerste spade in de grond steken om de beek bovengronds te krijgen. ‘Het leek heel moeilijk, maar het is heerlijk dat de beek er nu komt’, zei Rotshuizen bij die gelegenheid. Nu alleen nog het noordelijk deel van de beek, vanaf het Gele Rijdersplein. D66 blijft ervoor ijveren.

Toen had hij zich als oudste actievoerder van de stad allang weer op een ander project gestort: de renovatie van de Eusebiuskerk. Dat ging hem allemaal veel te langzaam: hij plaatste een advertentie waarin hij burgers opriep een mailtje aan de statenleden te sturen en ze op te roepen snel geld vrij te maken voor het afmaken van de restauratie. ‘Ik hoop de toren nog in volle glorie te zien’, zei hij in 2016. Dat is gelukkig gelukt.

Rotshuizen heeft zich verder ingespannen om een luxe haven in Arnhem tegen te houden, hij bemoeide zich met de vernieuwing van Museum Arnhem en met de bebouwing van het Kerkplein. ‘De stad zit in mijn vezels’, verklaarde hij zijn betrokkenheid. Als jongen bracht hij verzetskranten rond. Het Airborne Museum in Oosterbeek wijdde een paar jaar geleden een expositie aan de verzetsgroep waartoe hij behoorde.

Folkert Rotshuizen vond de fractie van D66 in Arnhem als bondgenoot aan zijn zijde. Rotshuizen was sinds 2009 lid van de partij. De Jansbeek werd een belangrijk punt in het collegeprogramma en een belangrijke stap voor de leefbaarheid van het centrum. Als kroon op het werk van Rotshuizen werd de Jansbeek in 2018 beloond met de Gelderse Prijs voor Ruimtelijke Kwaliteit, vanwege de unieke manier waarop de beek het verleden verbindt met de toekomst. Folkert Rotshuizen heeft het allemaal nog meegemaakt. Hij overleed vorige week op 95-jarige leeftijd. Tot het eind was hij scherp van geest.