donderdag 11 februari 2021

Snelle oplossing energiearmoede voor veel meer huizen

Energiearmoede is een groot probleem: 15.000 huishoudens in Arnhem kunnen regelmatig de energierekening niet betalen. D66 pleit voor snelle, directe en meer actie: ‘Al deze huishoudens hebben zo snel mogelijk hulp nodig bij het energiezuinig maken van hun huis en het kiezen van een goede ketel bijvoorbeeld’, zegt raadslid Patrick van Iperen.

Het college stelt voor de komende drie jaar 2.500 huishoudens te helpen. In dit tempo duurt het 18 jaar voordat iedereen aan de beurt komt. Daarom heeft de fractie van D66 samen met de PvdA, Partij voor de Dieren en GroenLinks voorgesteld om de maatregelen zo snel mogelijk stadsbreed uit te voeren en de extra kosten te dekken uit het klimaatfonds.

Tempo maken
Wethouder Bouwkamp beloofd tempo te maken: het duurt even voordat de energiecoaches zijn opgeleid. Maar daarna helpen ze zo veel mogelijk mensen. Andere coaches die bij mensen thuis komen, zoals budgetcoaches, kunnen ook tips geven over besparingen en nieuwe energiebronnen. Ook gaat ze praten met de woningcorporaties. Zij kunnen misschien ondersteunen met sponsoring of uitgebreider algemeen onderhoud. Zo kunnen meer gezinnen sneller besparen.

Gelijke behandeling
De komende drie jaar houdt de wethouder een proef met 2500 huishoudens. Ze beloofde al na een jaar te kijken of die proef slaagt. Als het werkt, wil ze zo snel mogelijk meer huishoudens helpen. ‘Dat is fantastisch’, reageerde Patrick van Iperen. ‘Het zou zuur zijn als het ene arme huishouden wel hulp kan krijgen en het andere niet. Nu worden alle huishoudens gelijk behandeld.’