zaterdag 30 januari 2021

Eindelijk gezonde en veilige lokalen

Veel scholen in Arnhem hebben ongezonde klaslokalen, zo blijkt uit onderzoek naar aanleiding van de coronacrisis. De hoeveelheid koolzuurgas is te hoog en virussen als corona kunnen hun gang gaan. Scholen zetten daarom ramen en deuren open voor voldoende frisse lucht. Ook als het daarvoor te koud is. D66 raadslid Mattijs Loor: “Het is belangrijk dat het binnenklimaat gezond en veilig is. Voor de leerlingen die nu nog fysiek onderwijs volgen, en ook voor alle andere leerlingen die straks weer naar school gaan.” D66 stelde daarom samen met PvdA, VVD, GroenLinks en CDA voor om snel de ventilatie te verbeteren en in de tussentijd stoplichten te plaatsen die aangeven wanneer ventilatie nodig is. Dan kunnen de ramen tijdens de lessen vaker dicht.

De lucht in Arnhemse schoolgebouwen is al jaren niet gezond. Uit onderzoek naar aanleiding van de coronacrisis blijkt dat heel veel lokalen teveel CO 2 bevatten. Ze voldoen – ook zonder corona – niet aan de minimale eisen voor een gezonde werkomgeving. Dat vindt D66 niet acceptabel. Corona maakt het oplossen van dit probleem nog belangrijker.De lucht in Arnhemse schoolgebouwen is al jaren niet gezond. Dat vindt D66 niet acceptabel. Corona maakt het oplossen van dit probleem nog belangrijker.

CO²-meter

De gemeenteraad heeft de voorstellen voor een beter klimaat in de klas op 27 januari met algemene stemmen aangenomen. Voor 1 maart moeten alle ongezonde klaslokalen een CO 2 -meter met stoplicht hebben. Daarop kunnen leerlingen en docenten zien wanneer het tijd is om te ventileren. Ramen en deuren kunnen dan het best tussen de lessen door open gezet worden. De plannen voor gezondere klaslokalen gaat wethouder Hans de Vroome zo snel mogelijk uitvoeren, samen met de schoolbesturen. Voor 1 maart moet het verbeterplan klaar zijn.

Noodzaak groot: scholen niet nog langer gesloten houden

De Rijksoverheid wil een deel van de kosten van klimaatverbetering betalen. De overige kosten moeten gemeente en schoolbesturen samen betalen. Mattijs Loor: “Dat kan betekenen dat we de al geplande verbeteringen van het binnenklimaat van scholen eerder moeten uitvoeren. Wat ons betreft is de noodzaak daarvoor groot. We weten dat het coronavirus zich waarschijnlijk ook via kinderen verspreidt, maar die moeten wel snel weer naar school. De scholen nog langer dicht houden heeft teveel nadelen voor kinderen en jongeren.”