woensdag 16 december 2020

Stop met de discriminatie van sekswerkers

Burgemeester Marcouch heeft de Arnhemse tippelzone gesloten – al voordat de nieuwe lockdown inging. Terwijl van de Rijksoverheid sekswerkers op dat moment nog gewoon mochten werken. Toch sloot de burgemeester deze werkplek, waardoor de sekswerkers gedwongen illegaal moesten gaan werken. Weer worden sekswerkers gestigmatiseerd en gediscrimineerd. Voor D66 reden om vragen te stellen, en dit onderwerp na het reces te agenderen.

Op 6 december stond in de Gelderlander dat de Arnhemse tippelzone gesloten is. ‘Om te voorkomen dat klanten en tippelaarsters elkaar besmetten’, heeft burgemeester Ahmed Marcouch daartoe besloten.[1] Deze sluiting heeft tot gevolg dat de sekswerkers gedwongen worden illegaal te werken. Ofwel in hun huis, waarmee ze het risico lopen op een huisuitzetting, ofwel op een andere plek, waar de veiligheid niet gegarandeerd is. Sekswerkers mochten op het moment van de sluiting van de Rijksoverheid gewoon werken. Sekswerkers doen er ook alles aan om zo min mogelijk risico te lopen; ook zij willen niet ziek worden. Andere tippelzones in het land waren nog wel gewoon open. Net als seksinrichtingen in onze stad, waar eenzelfde risico wordt gelopen. De sluiting van de tippelzone is dus volstrekt willekeurig.

De sekswerker in het artikel geeft aan dat zij door de sluiting geen geld meer heeft en al drie weken nauwelijks te eten heeft. Opnieuw zijn sekswerkers de dupe van stigmatisering. Dit is wat D66 betreft volstrekt onacceptabel en daarom hebben wij – samen met Groenlinks en de SP – de burgemeester opgeroepen om de sekswerkers die nu niet mogen werken (en die groep is sinds de nieuwe lockdown uitgebreid) proactief op te zoeken en te ondersteunen, op financieel gebied en op het gebied van zorg. Raadslid Susan van Ommen: ‘De burgemeester geeft aan dat hij de tippelzone heeft gesloten om veiligheidsredenen. Maar de veiligheid van de sekswerkers dan? Wij willen dat, zodra andere seksinrichtingen weer open mogen, de tippelzone ook zo snel mogelijk weer open gaat!’ Sekswerk is werk. Het moet afgelopen zijn met de discriminatie van sekswerkers. Een debatverzoek om dit onderwerp uitgebreider te bespreken na het kerstreces is in de maak.

[1] Arnhemse tippelzone door corona dicht, Wendy is de wanhoop nabij: ‘Ik word gedwongen illegaal te werken’ | linkinbio | gelderlander.nl