donderdag 26 november 2020

Samen werken aan acceptatie

Al jaren is Arnhem ‘regenbooggemeente’. Inclusiviteit en diversiteit zijn voor de gemeente belangrijke speerpunten. Wat D66 betreft is het hoog tijd dat de gemeente nu werk maakt van veiligheid en acceptatie voor LHBTIQ+-leerlingen op álle Arnhemse scholen. Na een voorstel van raadslid Susan van Ommen gaat de gemeente hiervoor samenwerken met initiatieven zoals het Gender & Sexuality Alliance (GSA) netwerk en Indifferent.

Een GSA op elke Arnhemse school

De GSA is een netwerk van leerlingen of studenten, zowel LHBTIQ+ als daarbuiten, die op hun eigen school samen activiteiten en acties organiseren op het gebied van seksuele diversiteit. Verschillende Arnhemse scholen hebben al zo’n (soort) initiatief. Daar voelen LHBTIQ+-leerlingen zich aantoonbaar meer thuis, geaccepteerd en veiliger, en er is ook minder verzuim. Van Ommen: “Elke leerling of student moet zichtbaar zichzelf kunnen zijn op school. De school moet bij uitstek een veilige plek zijn. Helaas is dit nog steeds niet vanzelfsprekend, dat bleek vorige week maar weer na de ophef over anti-homoverklaringen op reformatorische scholen.” Daarom zet D66 zich blijvend in voor seksuele diversiteit.

Met de doelgroep samen werken aan de regenboogdoelen

In de begroting zegt het college dat ze de samenwerking met regenboogpartners in de stad wil versterken. Maar er was nog geen samenwerking met de GSA. Daarom dienden we een voorstel in om de samenwerking aan te gaan met dit soort initiatieven. “We moeten samenwerken met de doelgroep om de regenboogdoelen te behalen. Het beste beleid maak je namelijk samen met de doelgroep”, stelt Van Ommen. In haar motie – die unaniem is aangenomen – riep ze de wethouder op deze samenwerking op te starten, en het gesprek aan te gaan met scholen waar nu nog niet zo’n netwerk is. Van Ommen: “Dit komt van de mensen zelf, en het is bewezen dat werkt. Daarom willen we zo’n netwerk op elke Arnhemse school.”