vrijdag 6 november 2020

Fietsvlonders op autoparkeerplekken

Een proef met fietsvlonders voor meer veilige stallingsruimte en prettiger woonstraten. Dat vraagt D66 samen met GroenLinks aan het college. “In meerdere wijken rond het centrum zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen”, constateert D66 raadslid Maarten Venhoek. “Dit is een oplossing voor de hinder en soms zelfs onveilige situaties.”

Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. De vlonder is net zo groot als een parkeerplek voor auto’s. Bewoners kunnen deze fietsvlonder bij de gemeente voor de duur van (bijvoorbeeld) drie maanden aanvragen. Gedurende die periode wordt deze vlonder op een parkeervak geplaatst.

Tijdens deze periode kan de gemeente met de buurt samen bekijken of er voldoende draagvlak is voor een permanente fietsenstalling. Bijvoorbeeld door het trottoir daar te verbreden en vaste fietsbeugels te plaatsen. De fietsvlonder verhuist naar een andere straat waar een aanvraag is gedaan.

Het concept van de fietsvlonders heeft zich in andere steden al bewezen. De Arnhemse raadsleden Venhoek en Simonis vragen in hun motie ook te kijken naar mogelijke fietskluizen, om de groeiende hoeveelheid elektrische fietsen veilig te kunnen stallen. “Fietsgebruik, zeker elektrische, wint steeds meer terrein op de auto. Om slim om te gaan met beperkte ruimte is dit ideaal: op de plek van één auto kunnen acht fietsen staan. Naast gezonder en schoner weer een reden om het fietsgebruik te blijven stimuleren en faciliteren”, benadrukt Venhoek, “voor een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving.”