dinsdag 6 oktober 2020

Een diverse stad met diverse straatnamen

Arnhem is een diverse stad, maar deze diversiteit zie je nu niet terug in de straatnamen. Ongeveer 65% van de straatnamen is naar witte mannen vernoemd en maar 5% naar mannen van kleur. Slechts 30% van de straten is naar vrouwen vernoemd, waarvan ook nog zelfs maar 2% naar vrouwen van kleur. Dat kan en moet diverser! Daarom diende D66 samen met andere raadsfracties een voorstel in om dit te regelen.

Wittemannenwereld

Maar liefst een derde van alle Arnhemmers heeft een migratieachtergrond. In ons straatbeeld zien we deze diversiteit echter nog maar weinig terug. Straatnamen die verwijzen naar personen, verwijzen bijna altijd naar het verleden, en zijn zo een afspiegeling van onze geschiedenis. Omdat de meeste belangrijke maatschappelijke functies in het verleden door witte mannen zijn ingevuld, hebben vrouwen en inwoners met een biculturele achtergrond hierin dus een achterstand. Hierin is de afgelopen decennia een inhaalslag gemaakt. Nu is het tijd om dit ook door te vertalen in onze straatnamen, door het aantal straatnamen die verwijzen naar vrouwen, mensen met een migratieachtergrond en andere minderheden uit te breiden. De fractie van D66 diende daarom samen met de fracties van GroenLinks, ChristenUnie, PvdA en Denk/Verenigd Arnhem een voorstel in om dit te regelen.

Uitleg geven

Net als de rest van Nederland heeft ook Arnhem een complex verleden. We hebben straten die vernoemd zijn naar omstreden figuren zoals Paul Kruger, en standbeelden van Van Heutsz en de Atjehoorlog op het terrein van Bronbeek. Raadslid Susan van Ommen: “We willen geen bestaande straatnamen vervangen voor nieuwe. We willen ook geen beelden weghalen. Maar we willen wel dat er uitleg bij wordt gegeven. Offline en online. Dat kan heel eenvoudig, met bijvoorbeeld een bordje of een QR-code.” Door deze context te bieden, zorgen we voor meer bewustzijn over onze geschiedenis en kunnen we beter leren van de lessen uit het verleden.

Verschillende perspectieven

Waar vroeger altijd alleen het witte perspectief centraal stond, zijn tegenwoordig gelukkig ook andere perspectieven zichtbaar. In Arnhem besloten we bijvoorbeeld dit jaar om voortaan Keti Koti – de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Antillen – te herdenken en vieren. Dit past bij onze diverse samenleving. Door toekomstige straten meer te vernoemen naar bijvoorbeeld vrouwen, mensenrechtenactivisten en mensen met een migratieachtergrond, krijgt Arnhem een zo representatief mogelijk straatnamenbestand waarin de diversiteit van de stad zichtbaar is, en waarin recht wordt gedaan aan de complexe geschiedenis van onze stad.