woensdag 30 september 2020

Aanpak drugsgebruik en -handel jongeren geen prioriteit?

Op dinsdag 29 september schreef de Gelderlander dat jongeren makkelijk aan drugs komen, en dat steeds meer jongeren in Arnhem aan de drugs zijn. De politie heeft onlangs zelfs een 15-jarige dealer aangehouden. Voor raadsleden Steffenie Pape (VVD) en Sabine Andeweg (D66) is dit geen verrassing. Dat de aanpak ervan geen prioriteit heeft wel.

Op 12 februari jongstleden hield de Arnhemse raad op verzoek van VVD en D66 een expertmeeting, waar de problemen van jongeren en drugs uitgebreid besproken is. Daarvoor hadden beide partijen al meerdere malen aan de bel getrokken over dit tot dan toe onderbelichte probleem. Na de expertmeeting heeft de raad aangedrongen om deze problematiek grondig en met een gezamenlijke aanpak vanuit politie, onderwijs, gemeente en sociale wijkteams aan te pakken.

Dat “de stijging onder de jeugd tot 18 verontrustend is”, zoals de Gelderlander stelt, kunnen Pape en Andeweg alleen maar beamen. Het nieuws uit het artikel is voor VVD en D66 wel dat de toename van drugsgebruik en -handel onder jongeren geen prioriteit heeft. Ook wordt er gesproken over gesprekken tussen politie, OM en de Arnhemse burgemeester, terwijl ook onderwijs en sociale wijkteams bij de gezamenlijke aanpak essentieel zijn. Zowel politie en onderwijs hebben daar zelfs op aangedrongen.

Opnieuw trekken VVD en D66 samen op voor de bescherming van Arnhemse jongeren. In schriftelijke vragen willen ze van het college weten wat er klopt van de uitspraken in de Gelderlander, en hoe het staat met de gezamenlijke aanpak van dit groeiende probleem.