vrijdag 19 juni 2020

Invoering Diftar

Op 17 juni heeft de raad weer gesproken over de invoering van Diftar.
Aanleiding is de niet aflatende stroom aan berichten op sociale media en in de kranten over de vervuiling die momenteel bij een flink aantal containers optreedt.
Als je de foto’s ziet, dan schrik je. Het zal jouw straat of wijk maar zijn waar dit gebeurt. Van bijplaatsen van enkele afvalzakken tot excessen met complete inboedels bij de container.

Voor D66 is nog steeds het principe van ‘de vervuiler betaalt’ het uitgangspunt. Het Diftar-systeem is een uitwerking daarvan. Het college heeft de taak om dit op een goede manier in te voeren, waarbij draagvlak belangrijk is. Dat heeft de wethouder bij de behandeling van de MJPB 2020 ook aangegeven. Om die reden heeft zij ook 6 maanden extra tijd gevraagd én gekregen voor de invoering.

Op onze vragen heeft de wethouder keer op keer aangegeven dat als zij ziet dat een goede invoering niet meer mogelijk is, zij terugkomt naar de raad. Tot op heden is dat niet gebeurd. Zij ziet nog mogelijkheden om de invoering te laten slagen.
Een extra inspanning om Diftar tot een succes te maken lijkt nodig. We hebben de wethouder daarom nogmaals opgeroepen om nu snel maatregelen te nemen: om te zorgen dat de uitvoering goed geregeld wordt en dat het draagvlak er is.

De komende maanden zullen we dit dossier kritisch blijven volgen.