woensdag 11 september 2019

Debat over breuk en lijmadvies

Op woensdag 11 september besprak de gemeenteraad het advies van de verkenners over het coalitieconflict in Arnhem. De bijdrage van D66 fractievoorzitter Sabine Andeweg is hier te lezen.

Allereerst dank aan de verkenners voor de tijd die ze hebben kunnen en willen vrijmaken. Om veel mensen te spreken en de raad te voorzien van een advies met conclusies en aanbevelingen.

De bestuurbaarheid van de stad is nog steeds in het geding en dat blijft ongemakkelijk, zeker met een begrotingsbehandeling die eraan zit te komen. Tegelijkertijd is er, als raad, ook een gezamenlijk belang om te zorgen dat we uit deze impasse komen en weer een stabiel stadsbestuur krijgen. D66 wil zich daar voor inzetten.

D66 is blij met het advies van de verkenners om te lijmen. Dit heeft ook altijd onze voorkeur gehad. De adviezen en aanbevelingen van de verkenners zijn waardevol en hier gaan we graag mee aan de slag. En dat betekent dat we ook kijken wat we zelf kunnen doen. De verkenners geven aan dat de inhoud niet het grootste struikelblok is. Waar het gaat om onderlinge samenwerking zijn we, zoals eerder ook al aangegeven, natuurlijk bereid om ook naar onszelf te kijken en te veranderen .

Afgelopen twee weken zijn er al een aantal constructieve gesprekken geweest. Wij zien de vervolggesprekken dan ook met vertrouwen tegemoet. De gemeente Arnhem en haar inwoners hebben recht op een stabiel bestuur en slagvaardige raad.