vrijdag 1 maart 2019

Groen licht voor nieuwbouw Lorentz

Alle lichten staan op groen voor de nieuwbouw van het Lorentz Lyceum bij Station Arnhem Zuid. De D66-fractie stemde in de raadsvergadering van 27 februari van harte in met de nieuwbouwplannen waardoor de school zal voldoen aan de alle moderne eisen. De nieuwbouw is een enorme verbetering ten opzicht van het bestaande gebouw aan de Groningensingel.

De school wordt gebouwd naast het station in zuid en is daardoor niet alleen goed bereikbaar met het openbaar vervoer maar ook met de fiets. In de plannen zit ook een extra fietspad. Enerzijds voor de veiligheid van fietsers en anderzijds om de naastgelegen wij te ontlasten. De verdeling van de scholen in Arnhem Zuid is nu ook beter: het Olympus College bij de Rijnhal en binnen een paar jaar het Lorentz in Schuytgraaf.

Met omwonenden

Omwonenden kwamen echter in verzet; zij vreesden onder meer voor overlast in de wijk. Hierdoor dreigde de nieuwbouw voor het Lorentz te stranden. Maar de gemeente en wijkbewoners zijn toch tot elkaar gekomen. Een van de resultaten uit dit overleg is bijvoorbeeld het extra fietspad. Wethouder De Vroome van onderwijs kijkt tevreden terug op het overleg met wijkbewoners en het resultaat. Tijdens de behandeling in de gemeenteraad werd hiervoor alle lof uitgesproken.