dinsdag 13 november 2018

Arnhem kan en moet veel fietsvriendelijker zijn

De lokale politieke partijen D66, SP en VVD vinden dat de voorzieningen voor fietsers in Arnhem moeten verbeteren. Ze willen daar 800.000 euro voor beschikbaar stellen.

Een artikel van RTV Arnhem

De partijen geven aan dat de fiets voor vrijwel iedereen beschikbaar, bruikbaar en betaalbaar moet zijn. En ze zeggen dat het vaak ook het snelste vervoermiddel in de stad is. Dat vereist dan wel een goede infrastructuur die uitnodigt om de fiets te gebruiken. Arnhem kan en moet veel fietsvriendelijker zijn, aldus deze raadsfracties.

‘Er wordt te weinig vanuit de fietser gedacht’

Raadslid Maarten Venhoek (D66) diende hier met fractievoorzitters Leendert Combee (VVD) en Gerrie Elfrink (SP) een amendement voor in. Daarin staat dat er te weinig vanuit de potentiële fietser geredeneerd wordt. Het zou vooral gaan om ontbrekende schakels in het netwerk, die gebieden moet verbinden die nu slechts met een omweg te bereiken zijn. Daarnaast willen ze de infrastructuur voor de fiets fundamenteel verbeteren, zodat fietsen met verschillende snelheden en omvang veilig naast elkaar door de stad kunnen fietsen. Voldoende veilige stallingsmogelijkheden (met laadpunten voor e-bikes) zorgen er ook voor dat de fiets een snel en aantrekkelijk alternatief is voor het gebruik van de auto.

De volgende knelpunten zouden in elk geval op korte termijn opgelost moeten worden:

• De kruising Hommelsestraat / van Muijlwijkstraat
  • De Sonsbeeksingel met name bij de Apeldoornseweg
  • Het Johny van Doornplein en de voetgangersoversteek vanaf het Velperplein
  • Kruisingen bij de Kronenburgdijk / Huissensedijk
  • De doorlaatbrug in de Eldensedijk

‘Op die fiets!’

Politiek verslaggever Huibert Veth van RTV Arnhem sprak met Maarten Venhoek (D66) die tevens onlangs schriftelijke vragen stelde aan het college onder de kop ‘Op die fiets!’. Hij zei over dit onderwerp: ‘Wat je op dit moment ziet is dat de infrastructuur voor de fiets lang niet goed genoeg is om ook echt uitnodigend te zijn voor mensen om de fiets te pakken. Iedere keer als je met het wegennet aan de gang gaat, moet je goed kijken wat je voor de fiets gaat doen, bijvoorbeeld bij de herinrichting van de Apeldoornseweg die eraan komt. Een bekend en vervelend knooppunt is het Johny van Doornplein bij de voormalige V&D. Iedereen voelt zich daar onprettig met al die kruisende verkeersstromen. Een deel van het geld dat nu vrijkomt willen wij inzetten voor de fiets’, zegt Venhoek.