woensdag 10 oktober 2018

Arnhem aardgasvrij op eigen kracht?

Arnhem grijpt naast de miljoenen rijksbijdrage voor het aardgasvrij maken van wijken. D66 raadslid Sjoerd Dijk vraagt de wethouder hoe dit komt en of dit gevolgen heeft voor de ambities van dit college. “Nu is geen moment om bij de pakken neer te zitten” stelt Dijk energiek. “Nu moeten we doorpakken en op eigen kracht werken aan een schone toekomst voor Arnhem en de Arnhemmers.”

Klimaatverandering is een enorme uitdaging. Maar D66 ziet wel realistische mogelijkheden om op lokale schaal een bijdrage te leveren aan de oplossing. Door snel te handelen kunnen wij vooroplopen met verduurzaming en daarmee een vliegwiel zijn voor de bedrijven die zich hier vestigen. Goed voor het milieu én voor de lokale economie.

Doorbouwen op proefwijken

In de vorige collegeperiode zijn twee pilots gestart om Immerloo en het Spijkerkwartier aardgasvrij te maken. De aanvraag voor een rijksbijdrage voor deze twee proefwijken is helaas niet gelukt. Deze periode wil het college starten met minimaal nog drie wijken aardgasvrij maken. “Wijken aardgasvrij maken is een enorm karwei”, constateert Dijk, “daarom wil ik weten met welke wijken de gemeente nu voort gaat bouwen op de lessen van de proefwijken.”

Mondelinge vragen: Aardgasvrije wijken