donderdag 23 augustus 2018

Naar een permanente locatie voor KW37

Waarom weer een tijdelijke locatie voor Kunstwerkplaats 37 (KW37)? Het is een van de vragen van D66 raadslid Sjoerd Dijk voor wethouder Bouwkamp. De D66’er wil het onderwerp samen met de SP en Arnhem Centraal agenderen voor een raadsdebat. “KW37 heeft een grote meerwaarde voor onze creatieve stad en verdient ondertussen een permanente plek”, stelt Dijk.

KW37 is een collectief van zeven kunstenaars die van tijdelijke locatie naar tijdelijke locatie gestuurd wordt. De afgelopen jaren hebben ze al op verschillende plaatsen gezeten in Arnhem: aan de Koningsweg, de Saksen Weimarkazerne en nu in Schuytgraaf. Nu ze door de aantrekkende woningmarkt en bouwplannen van de ontwikkelaar daar ook weg moeten is hun toekomst weer onzeker.

Toegevoegde waarde voor de stad

Het kunstenaarscollectief heeft op elke tijdelijke locatie zijn meerwaarde voor de stad opnieuw bewezen. De Arnhemse gemeenteraad bevestigde dat nogmaals in een motie, waarin zij het college opriep om een goede plek voor KW37 te vinden. De wethouder gaf aan ‘hiervoor alles in het werk te zullen stellen’. Het resultaat bleek vorige week in een brief aan de raad: wederom een tijdelijke plek, voor slechts twee jaar, aan de Merwedestraat in Presikhaaf.

Direct permanent

D66 is altijd groot voorstander geweest van het direct verplaatsen van KW37 naar een permanente locatie. Nog los van de kosten, over twee jaar zitten we weer met dezelfde vraag. “KW37 voegt iets unieks toe aan de stad, en verdient daarom een permanente plek in onze creatieve stad”, stelt Dijk. “Zolang wij geen zekerheid bieden blijft een risico dat zij naar een andere gemeente verhuizen.”

D66, SP en Arnhem Centraal zijn bezorgd of KW37 op deze manier wel behouden blijft voor Arnhem. Zij willen daarom hierover in gesprek met de andere raadsfracties en de wethouder.