woensdag 29 juni 2016

Binnenklimaat Arnhemse scholen opgefrist

basisschool

De gemeenteraad van Arnhem heeft maandagavond vrijwel unaniem een motie van D66 raadslid Maarten Venhoek aangenomen voor de verbetering van het binnenklimaat van de scholen in Arnhem. Venhoek: “We nemen geen genoegen meer met ‘acceptabel’.”

Het binnenklimaat van scholen is van invloed op de leerprestaties en de gezondheid van kinderen en leerkrachten. Veel scholen scoren hierop echter een onvoldoende. De gemeente is samen met de schoolbesturen aan het werk dit te verbeteren. Uitgangspunt daarbij is het programma van eisen ‘Frisse Scholen’ dat normen beschrijft voor een goed binnenklimaat.

‘Acceptabel’ is onacceptabel

Op vragen van raadslid Maarten Venhoek van D66 bleek dat het college niet verder wilde gaan dan klasse C. Venhoek: “hoewel dit de naam ‘acceptabel’ heeft is dat minder dan benodigd is om te voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit”. Om die reden heeft D66 een motie ingediend (pdf) om het college op te dragen samen met de schoolbesturen te streven naar een binnenklimaat dat voldoet aan de klasse B. “Daarmee ontstaat een goed binnenklimaat zonder bedompte lucht, dat bijdraagt aan de leerprestaties van de kinderen” stelt Venhoek opgelucht.