dinsdag 22 september 2015

Gemeentelijke kunstvoorraad geveild

Bezem

De gemeente Arnhem heeft nog 2008 kunststukken in opslag staan. Deze kunstvoorraad moet allemaal weg. Dit zal dit jaar nog gebeuren via een openbare veiling in het Stadhuis. De opbrengst van de veiling gaat naar de voedselbank. Dit blijkt uit het antwoord op vragen die Sabine Andeweg, fractievoorzitter van D66 Arnhem, gesteld heeft.

Deze kunst is aangeschaft in de tijd van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), bijna 30 jaar geleden. Andeweg: “Het is destijds met gemeenschapsgeld gekocht, daarom ben ik blij te zien dat de opbrengst ervan weer ten goede komt aan de gemeenschap.”

Maatschappelijk nut

D66 meent dat kunst verzamelen geen kerntaak is van de gemeente. “Kunst met historisch of cultureel gemeentelijk belang hoort in het museum, niet in een gemeentedepot”, stelt Andeweg. Dat de rest van de kunstvoorraad openbaar wordt geveild juicht ze toe: “Zo komt de kunst weer onder de mensen en met de opbrengst helpen we hen die het het hardst nodig hebben.”

Beantwoording schriftelijke vragen D66 over BKR kunstwerken (pdf)

Update: eerste veiling

De online veiling van het eerste deel van de kunstwerken uit de beeldende kunstregeling heeft € 14.951,70 opgebracht voor de voedselbank.