donderdag 25 juni 2015

Bezem door gemeentelijke kunstvoorraad

Bezem

De gemeente Arnhem heeft 2100 kunststukken in opslag staan. Deze kunst is met gemeenschapsgeld gekocht, en zou daarom ten goede moeten komen van de gemeenschap. Sabine Andeweg, fractievoorzitter van D66 Arnhem, wil meer duidelijkheid over dit deel van het gemeentelijk kunstbeleid en vraagt het college wat ze met al deze kunst van plan zijn.

Een enquête van Nieuwsuur onthulde dat bij Nederlandse gemeenten nog tenminste nog 42.000 kunstwerken. Deze kunst is aangeschaft in de tijd van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), bijna 30 jaar geleden. De gemeente Arnhem zou momenteel nog 2100 BKR werken in haar bezit hebben.

Gericht collectiebeleid?

D66 meent dat kunst verzamelen geen kerntaak is van de gemeente. Fractievoorzitter Andeweg: “Ik kan me voorstellen dat sommige kunst van historisch of cultureel gemeentelijk belang kan zijn. Maar voert het college daar een gericht beleid op? En waar is dat beleid op gebaseerd?”

Uitstallen of afstoten

Zowel de aanschaf als de opslag van al deze kunst is voor kosten van de gemeenschap. D66 is van mening dat deze kunst dan ook ten goede van de gemeenschap moet komen. De kunst die van historisch of cultureel belang zijn voor de stad zou tentoon gesteld moeten worden voor een breed publiek.

Kunst die niet past binnen het beleid zou een andere bestemming kunnen krijgen. Dit kan betekenen dat het geveild wordt. Maar ook de aankleding van zorginstellingen, scholen en wijkgebouwen is mogelijk. “Er zijn tal van creatieve oplossingen te bedenken”, benadrukt Andeweg. “Het ongezien laten verstoffen in een duur depot doet in ieder geval geen recht aan de kunst, de kunstenaar en de kosten.”

Documenten

Beantwoording van de schriftelijke vragen BKR kunstwerken in depots door het college van B en W (pdf)