dinsdag 12 januari 2010

D66: Klaar voor de toekomst!

Afgelopen zaterdag (9 jan.) was het weer tijd voor de Nieuwjaarsborrel van D66 Arnhem. Dit jaar was de Nieuwjaarsborrel ook meteen de kick-off van de lokale verkiezingscampagne van D66 Arnhem. 2010 is namelijk weer een verkiezingsjaar; op 3 maart mogen de Arnhemmers weer naar de stembus om hun stem uit te brengen. Reden genoeg dus voor D66 om aan te stippen dat het anders kan en anders moet.

Lijsttrekker Jan de Wit verzorgde dit jaar de Nieuwjaarstoespraak. Zoals gebruikelijk blikte hij terug op het afgelopen politieke jaar. Een jaar waarin wederom een wethouder af moest treden, de resultaten van het Vitesse-debacle werden besproken en het college pas na het officiële einde van de recessie begint met het uitwerken van bezuinigingen. Vanaf 2010 moet er de komende jaren miljoenen bezuinigd worden, maar waarop? De verantwoordelijke wethouder antwoord alleen dat dit nog uitgezocht moet worden. Hoe traag kan het gaan?

“Nee, hoe snel kan het gaan!”, aldus lijsttrekker de Wit. 2009 is ook het jaar waarin D66 Arnhem de grootste partij werd bij de Europese verkiezingen en het 200e lid kon verwelkomen. Volgens lijsttrekker de Wit onderscheidt D66 zich door haar toekomstgerichte en open houding. Het moet en kán anders. Daarom komt D66 Arnhem met hervormingen op vijf belangrijke thema’s: anders wonen (woningmarkt), anders werken (arbeidsmarkt), anders leren (onderwijs), anders leven (duurzaamheid) en anders besturen (democratie). D66 is er klaar voor.

Na deze inspirerende toespraak is het de beurt aan de D66 kandidaat-raadsleden nummers twee tot en met 6: Hans Giesing, Yvonne van Hamersveld, Sabine Andeweg, Leo van der Meer en Eric Derksen. Met z’n vijven gingen zij met elkaar in debat aan de hand van vijf verschillende stellingen (o.a. Rijnboog, brede scholen en de Armoedeagenda). Het was niet verrassend dat de kandidaten het grotendeels met elkaar eens waren en elkaar goed aan konden vullen. Wel moet er bijvoorbeeld nog eens goed besproken worden hoe breed een brede school eigenlijk is. Vanaf volgende week kun je het debat per stelling terug kijken op ons Youtube-kanaal.

Kortom: D66 is klaar voor de toekomst, klaar voor iets anders. Kan het anders? Ja. Moet het anders? Ja! Wij zijn er klaar voor. U hopelijk ook!

Jan de Wit.