zondag 24 januari 2010

Arnhemmers willen vrije openingstijden voor horeca

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart is inmiddels in volle gang bij D66. Afgelopen zaterdag stond de partij wederom op het Jansplein om de mening van de Arnhemmers te peilen. Aan passanten werd gevraagd om te reageren op de stelling of de horeca-openingstijden vrij moeten worden gegeven, zoals dat bijvoorbeeld ook in Groningen en Kampen het geval is. Een overgrote meerderheid van de ruim honderd ondervraagden is voor vrije openingstijden van de horeca in Arnhem. Verrassend genoeg waren niet alleen onder jongeren voorstanders te vinden, maar eigenlijk in iedere leeftijdscategorie waren er overduidelijk meer voor- dan tegenstanders. Ruim 80% van de ondervraagden vond het een goed idee dat ondernemers zelf moeten kunnen bepalen tot hoe laat hun onderneming open is. D66 is zelf ook van mening dat het niet aan de gemeente is om te bepalen tot hoe laat kroegen en restaurant hun deuren open mogen houden. Daarom heeft D66 dit dan ook in het verkiezingsprogramma opgenomen. Uit onderzoek blijkt dat er door de vrije openingstijden minder overlast in de binnenstad en omliggende wijken is. Dit komt doordat niet iedereen meer tegelijk de kroeg verlaat. Er zijn dus beduidend minder mensen tegelijkertijd op straat, iets wat de overlast qua geluid e.d. een stuk vermindert.