zondag 19 juli 2009

Gouden Zebra gewonnen door St. Annaschool

De Gouden Zebra is een prijs voor een basisschool in Arnhem die het beste idee heeft voor de verbetering van de verkeersveiligheid. D66 fractievoorzitter Jan de Wit maakte deel uit van de jury.

Samen met andere (veelal) politieke vertegenwoordigers uit Arnhem mocht hij 5000 euro geven aan de school met het beste idee voor de verkeersveiligheid. In totaal deden vier scholen mee. Deelnemers waren St. Annaschool, John F. Kennedyschool, St. Margaretha en Basisschool De Wijzer.

Dit jaar is de winnaar de St. Annaschool. De St. Annaschool heeft na oordeel van de jury een bijzondere prestatie geleverd door alle leerlingen, leraren en ouders intensief te betrekken bij de planvorming. Met haar inzet om te zoeken naar middelen om met name het kind veiliger te maken heeft zij een originele benadering gekozen.  Daarnaast heeft zij door een flink deel van het plan samen met de leerlingen al te realiseren aangetoond dat haar ideeën goed uitvoerbaar zijn.

De school heeft onder andere gezorgd voor wandeling door buurt, filmvertoning over de gevaren voor kinderen op straat, verkeersveiligheid regelmatig in de dagelijkse kringgesprekken, verkeersexamen groep 7, collages gemaakt naar aanleiding van digitale verkeerslessen, liedjes gezongen, tekeningen gemaakt, fietsen van alle leerlingen zijn op school door een fietsenmaker nagekeken, fietshelmen aangeschaft die geleend kunnen worden etc.

Dit was genoeg reden om dit jaar de St. Annaschool de Gouden Zebra uit te reiken.

D66 vindt de Gouden Zebra een geweldig initiatief en hoopt dat deze prijs vele scholen in Arnhem zal aanmoedigen om de verkeersveiligheid voor leerlingen in Arnhem te verbeteren.