zondag 19 juli 2009

FreeFall Festival moet door kunnen gaan

D66 Cultuur: Arnhem nog levendiger maken

Het komende FreeFall Festival, dat stichting Arnhems Bevlogen in samenwerking met Luxor Live (Arnhem) en Doornroosje (Nijmegen) tijdens de Koninginnefeesten 2009 op het Gele Rijdersplein in Arnhem organiseert, dreigt niet door te gaan. Zonde, want dit zijn niet de minste partijen waar mee samengewerkt wordt. Ook juichen de ondernemers, verenigd in het “Platform Gele Rijdersplein”, een grote versie van het FreeFall festival  toe. D66 heeft begrepen dat er de nodige misverstanden waren.

De aanvraag voor de vergunning, die 8 mei 2008 is aangevraagd, is echter niet goedgekeurd omdat Stichting Arnhems Bevlogen, in tegenstelling tot hun evenement van vorig jaar, een ontheffing vragen voor gebruik van parkeerplaatsen op het Gele Rijdersplein. Na contact met de stichting is ons duidelijk geworden dat zij 40 parkeerplaatsen nodig hebben. Deze 40 plaatsen zijn die dag echter niet verloren maar blijken tijdelijk gevonden te kunnen worden bij de parkeerplaats van de ABN-AMRO.  Dit aangezien de kantoren tijdens Koninginnedag toch niet open zijn.

D66 heeft daarom de volgende vragen aan het College gesteld.

• Waarom worden vergunningaanvragen voor Koninginnedag pas begin maart beoordeeld, terwijl een   beetje organisatie dan alles eigenlijk al rond moet hebben?
  • Wilt u op basis hier het feit dat die dag de parkeerplaatsen beschikbaar zijn, de aanvraag herzien?

D66 hoopt dat het College van PvdA, CDA en GroenLinks ook inziet dat dit festival gewoon door moet kunnen gaan op Koninginnedag 2009.