zondag 19 juli 2009

D66 ziet weinig in onderzoek naar Sonsbeektentoonstelling

Transparant en toegankelijk bestuur

De Arnhemse raadsfractie van D66 heeft weinig behoefte aan een onderzoek naar de Sonsbeeksubsidies. Wethouder Rita Weeda (PvdA) is afgetreden vanwege het niet informeren van de raad over een aantal heikele financiële situaties van die tentoonstelling. Maar niet alleen zij, ook wethouder Willem Hoeffnagel (ook PvdA) was van de situatie op de hoogte.

Na een debat in de raadszaal werd duidelijk dat een motie van afkeuring en/of wantrouwen niet kon rekenen op een meerderheid in de raad, daarom diende de VVD een motie in voor een onderzoek naar de ontstane situatie. Jan de Wit (fractievoorzitter D66) overwoog om als enige tegen dit onderzoek te stemmen.

“Wat moeten we nog onderzoeken?”, vroeg hij zich af. De conclusies kennen we nu al: er moet iets gebeuren aan de ambtelijke en bestuurlijke cultuur op het stadhuis. De informatievoorziening moet beter. Maar een onderzoek lost dat niet op.”  Jan de Wit zegt dat het onderzoek de oplossing van de problemen niet nabij brengt, maar alle partijen om opportunistische redenen goed uitkomt. De  coalitiepartijen maken een goede beurt door de schijn te vermijden dat ze feiten willen toedekken. En de oppositie krijgt met de uitslag van het onderzoek materiaal in handen om in de verkiezingsstrijd PvdA lijsttrekker Hoeffnagel aan te pakken”, aldus De Wit.

D66 besloot om uiteindelijk niet tegen te stemmen, dat zou weinig zin hebben gehad. En als iedereen uiteindelijk zoveel in een onderzoek ziet, dan moeten we het maar laten gebeuren.