woensdag 25 maart 2009

Koepelgebouw station Arnhem naar park Presikhaaf, een D66 idee!

Koepelgebouw station Arnhem, nu T-Huis Presikhaaf

Het oude koepelgebouwtje aan de Sonsbeekzijde van het NS station van Arnhem, zal worden omgetoverd tot een theehuis en zal in het Presikhaaf park komen te staan. Voor D66 is dit een prima idee, aangezien D66 hier in 2003 al voor gepleit heeft!

Tijdens een vragen halfuurtje in april 2003 kwam de toenmalige D66-fractie met het idee om de koepel als een muziekkapel te gaan gebruiken in park Presikhaaf. Dat de koepel nu een theehuis wordt, is wat D66 betreft ook een prima alternatief.

D66 kan zich ook goed vinden in de sociale functie die de koepel nu krijgt, doordat mensen met een verstandelijke beperking gaan werken in het nieuwe theehuis.

De koepel is volgens D66 waardevol, omdat het een prachtig voorbeeld is van de wederopbouwarchitectuur. Het is een zeshoekige ronde koepel met klassieke elementen in betonarchitectuur uit 1954, van architect Schelling. Daarnaast is de akoestiek in het gebouwtje van bijzondere kwaliteit. De fractie is daarom erg verheugd over het feit dat de koepel definitief behouden blijft voor Arnhem.